Yinyoga

Vi fokuserar på yin-delarna i kroppen såsom skelett, bindväv, ligament och inre organ. De mycket enkla ställningarna utförs alltid liggande eller sittande. Till skillnad från de flesta andra yogastilar låter yinyogan dina muskler slappna av helt.

Du stannar i varje ställning under flera minuter och praktiserar samtidigt medveten närvaro

– mindfulness. I yinyogan stretchar och drar vi inte, fokus ligger på att slappna av med hjälp av andningstekniker och låta kroppen vara, på så sätt kommer vi djupare in i så kallad passiv stretch. Yinyoga är ett utmärkt komplement till annan fysisk aktivitet såsom löpning, styrketräning och andra mer dynamiska yogastilar.

Yinyoga passar alla människor och kroppar, den är särskilt effektiv för stela personer. Den har visat sig hjälpa mot ryggvärk, knä och/eller nackproblem och även

för en stressad och snabb livsstil med för höga krav. Denna yoga öppnar

sakta upp stela höfter, baksidor av ben och vader som blir smidigare och mer elastiska.

Yinyogan fyller hela dig med ny energi (kallas qi eller prana) och lugnar ditt sinne.

 

 

 

 

Viryayoga/Hathayoga

är en fysisk yogaform som passar alla, med fokus på biomekanik. I systematiskt

komponerade yogaserier får du en tuff och rolig yogaträning med små filosofiska teman

i varje klass som ger tanke för själen.

Virya betyder på sanskrit (gammalt heligt språk), entusiasm, energi eller kraft, och tanken med viryayoga är att den ska ge dig just kraft och energi. Entusiasm, syftar till glädje och lekfullhet, där var och en utgår från sina egna förutsättningar.

 

 

Do In/Qi gong

Do in (Dao yin) och Qi gong hör till den kinesiska traditionen, Do in

praktiseras i Japan sedan 400 år e Kr.

Qi gong betyder ungefär ”övningar för livsenergi” Det är en flera tusen år gammal

tradition och används både i inre och yttre kampsporter, som Kung Fu och Tai Chi.

Härliga rörelser som motverkar stelhet och får kroppen att må bra.

När vi känner oss stela och har ont så gör vi spontana rörelser som sträcker på oss och masserar där vi har ont. Do in kan man beskriva som Japansk självmassage, som är

en lärarledd effektiv systematisering av sådana rörelser. Kroppen är skapt för rörelse och vi mår bra av alla typer av aktiviteter som ökar cirkulationen och motverkar stagnation.